inzerce · kontakty · galerie · archiv · odkazy
28.3.2024 rozcestník novinky přeměna náš svět o nás komunita web

Místo kníru šminky

Svůdné silonky, upnutý kostýmek, lodičky s podpatkem, vyčesat vlasy, dodělat make-up – a hurá do života! Ovšem pardon, není řeč o dámě, nýbrž o pánovi…

Za ženu se muži převlékají z nejrůznějších důvodů. Aby byli nablízku lidem svého srdce, aby se dostali někam, kam by jinak jako muži neměli přístup, aby sehnali džob a nebo aby se dokonce lépe vcítili do ženské duše! Je pravda, že chlapa v černých punčochách, s nalepenými řasami a leskem na rtech na ulici běžně člověk nepotká. Zato o nich s gustem vyprávějí filmové příběhy. My zůstaneme právě u těch, které se nezabývají transvestity a transsexuály, nýbrž na první pohled obyčejnými muži, které někdy mezní situace doženou k ženskému převleku.

Vzpomeňme jen na slavnou americkou komedii Někdo to rád horké nebo hořce úsměvný snímek Tootsie. V prvním filmu řešili Joe a Jerry problém, jak rychle zmizet z města. Aby „splynuli“ s dámským hudebním orchestrem ve vlaku, kam se rozhodli narychlo nastoupit, navlékli se do ženských šatů. Své role pak museli hrát o něco déle, než vůbec tušili, a připravili si celkem perné chvilky.

V Tootsie zase potřeboval hlavní hrdina Michael práci, na kterou přijímali jen ženy, a tak se kvůli výdělku rozhodl předstírat, že je ženou. Samozřejmě práci dostal. (České čtenářky možná maně napadne, že v našich poměrech by to bylo spíš naopak - pouze s knírkem a kvádrem by byly v některých případech pro osobní manažery více žádoucí...)

Šance pro komiku

Je logické, že podobné převleky nabízejí hercům i režisérovi vděčné pole pro improvizaci a humorné situace. Asi nejlépe s tím naložil režisér Billy Wilder ve zmiňovaném filmu Někdo to rád horké. Některé scény s Tony Curtisem a Jackem Lemmonem v hlavních rolích jsou nesmrtelné (škobrtavé defilé po nádražním peronu, „přátelské“ důvěrnosti v negližé na postýlkách ve vlaku, rozverné hudební projevy u basy a se saxofonem v kapele či nezapomenutelná sváděcí scénka mezi Daphne a rentiérem-playboyem na jeho jachtě). Ovšem ani výstupy Michaela alias zábavné moderátorky Dorothy ve výtečném podání Dustina Hoffmana v Pollackově Tootsie nejsou bez půvabu. Stejně jako „ženská“ čísla Robina Williamse, excelujícího pro změnu v roli otce, který po rozchodu s manželkou touží po větším kontaktu s dětmi ve filmu Táta v sukni. Jeho korpulentní hospodyně Mrs. Doubtfireová - tančící neohrabaně, ale zato s vervou s koštětem po parketách či nakopávající drsně mičudu na hřišti - měla rozhodně šmrnc!

Všechny tyto filmy dokazují, jak je dobrá komedie závislá na solidním scenáristickém řemesle a správné volbě herců. A nemusí přitom vždy jít o komediálně nadané herce, spíš o dobrou režijní intuici. Jako třeba v případě Dustina Hoffmana, který rozhodně svými obvyklými rolemi a zvláštním posmutnělým výrazem k obsazení do komedie nevybízí, a přesto se své Dorothy v Tootsii zhostil výtečně. Jeho kolega Mel Gibson není sice v komedii žádným nováčkem (Smrtonosná zbraň, Maverick, Pták na drátě), nicméně libuje si spíše v projektech řekněme drsnějšího a dobrodružnějšího rázu (Muž bez tváře, Výkupné či Statečné srdce). Nedávno se dokonce pustil na tenký křesťanský led se svým kontroverzním dílkem Umučení Krista. O to příjemněji překvapuje roztomilým sólem v experimentování s ženskými šminkami, punčochami a depilační náplastí v komedii Po čem ženy touží. Tam se sice na chvíli, leč o to působivěji, pokusil změnit v ženu, aby prý lépe pronikl do dámského myšlení...

Zapomenout bychom neměli ani na jednu ženskou proměnu slavného amerického komika Charlie Chaplina v nepříliš známém filmu z roku 1915 nazvaném výmluvně Žena.

I Češi to rádi horké

Ani čeští tvůrci nezůstali s převleky ve svých filmech tak docela pozadu. Nejvydařenější komedií tohoto druhu bude už asi napořád Lipského cirkusově laděný film Šest medvědů s Cibulkou, kde nabídl ideální komediální prostor bratru Lubomírovi. Jeho klaun Cibulka přestrojený tu za kuchařku, tu za uklízečku - baletící s kartáči na nohou školní chodbou - patří k nestárnoucím komediálním postavám českého filmu.

Půvabný moment připravil divákům ve svém filmu Rok ďábla také režisér Petr Zelenka, který nechal v duchu ironické stylizace obléci do ženských šatů i zpěváka Čechomoru Františka Černého.

A samozřejmě s ženskými převleky umějí geniálně pracovat protagonisté pražského Cimrmanova divadla, jak dokládají kazety s jejich hrami (v obráceném modu si s tímto fenoménem pohráli i v závěru filmu Jára Cimrman, ležící, spící). A zapomenout bychom neměli na výtečnou Babičku v podání Jiřího Pechy, který možná předčil leckteré ženské představitelky…

Pokušení rozehrát na ploše nijak náročného příběhu celou škálu komických situací a gagů s převleky filmaře těžko někdy přejde. A to je dobře. Je-li s nimi zacházeno profesionálně a s citem pro různé komediální polohy a barvy jednotlivých typů herců, máme jako fanoušci inteligentní zábavy vyhráno.

Muž…

... převlečený za ženu není nikterak novodobým kulturním jevem. Za časů starověkého řeckého, arabského a později alžbětinského divadla mohli na scéně hrát jedině muži, a to i ženské úlohy. Převleky byly na denním pořádku. Ostatně dodnes je tento zvyk rozšířený v regionech s muslimským nazíráním na svět či jiného obdobně smýšlejícího náboženství a světonázoru. Za všechny zmiňme alespoň divadlo japonské nebo thajské. V evropském prostoru však ve 20. a 21. století působí našminkovaný chlap na vysokých podpatcích přinejmenším bizarně. A právě toho využívají vrchovatou měrou mnozí filmaři.

Citát

„...jsem ve svém světoběžnickém životě vším. Od nosiče bavlny v přístavech australských přes vzduchoplavce a číšníka až po ministra obrany jihoafrického kmene Keň-Žu a prostého učitele venkovské jednotřídky. Jen jedním jsem v životě nebyl - ženou.“ (Z deníku Járy da Cimrmana)

Filmy s muži v převleku

Žena (1915)
Charleyova teta (1941, 1956, 1963)
Glen či Glenda (1953)
Někdo to rád horké (1959)
Šest medvědů s Cibulkou (1972)
Monty Python: Svatý grál (1974)
Tootsie (1982)
Táta v sukni (1993)
Ptačí klec (1996)
Po čem ženy touží (2000)

Shlédnuto: 3270x    |    Komentáře: 0    |    Tipů: 0    |   
Translidé 2003-2024 | MAPA | on-line: 0 |        Creative Commons License