inzerce · kontakty · galerie · archiv · odkazy
25.4.2024 rozcestník novinky přeměna náš svět o nás komunita web

První televize pro menšinosexuály

MTV chce ovládnout reklamní trh zaměřený na sexuální minority

Majitel hudební televize MTV spustí v únoru 2005 novou stanici Logo, zaměřenou na homo-, bi a transsexuály. Zatímco v Česku existují z povinnosti jen ojedinělé veřejnoprávní pořady určené pro sexuální menšiny, Američané chtějí na této komunitě vydělat.

Ještě v roce 1997 firmy stahovaly reklamu z epizody amerického televizního seriálu Ellen, ve které hlavní představitelka navazuje nejistý vztah s jinou ženou a nakonec ji políbí. Uběhlo sedm let a vše je jinak. Mezi nejsledovanější současné seriály stanice NBC patří sitcom Will & Grace o dvou homosexuálech a jejich kamarádkách.

Kabelová televize Bravo trhá rekordy ve sledovanosti díky reality show Queer Eye for the Straight Guy (Chlap pod dohledem homosexuálů), ve které pětice homosexuálních mužů přetváří heterosexuála v navoněného, upraveného a jemného muže, aniž by ovlivňovali jeho orientaci. Plán společnosti Viacom na televizní kanál pro sexuální menšiny je logickým vyústěním současného trendu. Provozovatel hudebního kanálu MTV záměrem ale rozlítil americké konzervativní a náboženské spolky, které by stanici Logo rády zakázaly.

S podobným přístupem se aktivisté stavějí i k stále rostoucímu počtu otevřeně homofilních pořadů, objevujících se na běžných televizních stanicích. Jenže právě jejich obliba přesvědčila k inzerování i dosud velmi opatrné zadavatele reklamy, takže odvážný záměr, slibující tučné zisky, zřejmě už nic nezastaví.

Bohatá menšina

Televize Logo by měla být do konce roku 2005 k dispozici v největších městech Spojených států. V nabídce kabelové společnosti by ji mělo najít asi 14 milionů domácností. Převážnou část programu budou tvořit převzaté seriály týkající se více či méně gayů, lesbiček nebo bisexuálů. Viacom již také nakupuje vysílací práva na více než sto filmů stejného zaměření. Vlastní tvorba by měla ze začátku plnit asi pětinu vysílacího času.

Stanice Logo je z obchodního hlediska velmi uváženým krokem. Americká komunita lidí s nestandardní sexuální orientací totiž podle odhadů ročně utratí přes čtyři sta miliard dolarů. To je dvakrát více, než si mohou dovolit například děti, na něž je zaměřeno hned několik televizních stanic. Zadavatelé reklamy tuší, že lákat diváky ke koupi luxusního oblečení je výhodnější, než jim nabízet čokoládové tyčinky za padesát centů nebo panenku Barbie.

"Považujeme homosexuály za velkou, bohatou a produktům věrnou skupinu, jejíž členové se přesně hodí jako zákazníci půjčující si drahá luxusní auta," přiznal v deníku New York Times Ted Deutsch, mluvčí autopůjčovny Avis, která už jedná o inzerci na stanici Logo.

Sexuální veřejnoprávno

V České republice mohou příslušníci sexuálních minorit hledět na zaoceánské aktivity se závistí. Existují zde pro ně pouze veřejnoprávní publicistické pořady v rámci povinného vysílání pro menšiny. Jednou měsíčně vysílá druhý program České televize padesátiminutové pásmo rozhovorů a reportáží LeGaTo. Český rozhlas plní povinnost vysílání pro homosexuály na stanici Radiožurnál každé pondělí od osmi hodin večer, když uvádí " stoprocentní magazín o čtyřprocentním světě pro gaye a lesbičky a nejen pro ně" s názvem Bona Dea.

Komerční televize se zatím problematice sexuálních minorit až na ojedinělé příspěvky v publicistických pořadech vyhýbají. Na klientelu s odlišnou sexuální orientací se v Česku dosud nezaměřují ani žádní zadavatelé reklamy.

Česká homosexuální média

O televizní či rozhlasové stanici pro sexuální menšiny nemůže být v tuzemsku zatím ani řeč, existuje ale několik specializovaných tištěných periodik. Nejserióznější, nabízené distribuční sítí po celé republice, vydávala Gay iniciativa od roku 1991 pod názvem Soho revue. Časopis se několikrát přejmenoval, než přestal v roce 2001 vycházet. Nezanikl však, jen se přesunul na internet. Podle šéfredaktora a předsedy iniciativy Jiřího Hromady bylo tištěné médium příliš drahé a bez dotace se nedokázalo uživit.

V méně reprezentativní formě nabízí přehled kulturních a společenských akcí pro homosexuály magazín Amigo. Erotické a seznamovací časopisy pro homosexuály vydává v Česku společnost Princ Press. Inzerují v nich však pouze gay kluby a podobné společnosti.

Opravdový kulturně- společenský magazín Adam mají sousední Němci. Celosvětově nejrozšířenějším magazínem je americký časopis The Advocate, ve kterém se nezdráhají inzerovat ani velké " většinové" firmy.

Shlédnuto: 1939x    |    Komentáře: 0    |    Tipů: 0    |   
Translidé 2003-2024 | MAPA | on-line: 0 |        Creative Commons License